Độ tin cậy của một bộ câu hỏi đánh giá hoạt động thể lực ở trẻ em 6-10 tuổi
Để đánh giá và điều tra về hoạt
động thể lực (HĐTL), bộ câu hỏi điều tra HĐTL (PAQ) thường được sử dụng. Mục tiêu: Nghiên cứu được tiến hành để
đánh giá độ tin cậy của một bộ PAQ ở học sinh tiểu học. Phương pháp: Nghiên cứu mô tả cắt ngang,
phân tích test-retest các số liệu từ phỏng vấn, sử dụng bộ PAQ thiết kế
sẵn trên trẻ và cha mẹ của 166 trẻ...
Tóm tắt tiếng Việt: Để đánh giá và điều tra về hoạt
động thể lực (HĐTL), bộ câu hỏi điều tra HĐTL (PAQ) thường được sử dụng. Mục tiêu: Nghiên cứu được tiến hành để
đánh giá độ tin cậy của một bộ PAQ ở học sinh tiểu học. Phương pháp: Nghiên cứu mô tả cắt ngang,
phân tích test-retest các số liệu từ phỏng vấn, sử dụng bộ PAQ thiết kế
sẵn trên trẻ và cha mẹ của 166 trẻ ở lần thứ nhất và 163 trẻ ở lần thứ 2, cách
lần thứ nhất 1 tuần. Kết quả: Bộ PAQ
đạt mức chấp nhận được về tổng số các HĐTL và hoạt động tĩnh tại (HĐTT) được
thiết kế cũng như xác định trẻ có hay không tham gia các HĐTL, HĐTT (Cronbach
alpha >0,7). Hệ số tương quan Pearson cho thời gian trẻ tham gia các HĐTL,
HĐTT và mức độ gắng sức khi tham gia các HĐTL giữa hai lần phỏng vấn đạt mức
từ 0,6 đến >0,9. Kết luận: Bộ
câu hỏi có độ tin cậy trong xác định trẻ em tiểu học có tham gia các HĐTL và
HĐTT, thời gian thực hiện các HĐTL, HĐTT, và mức độ gắng sức khi tham gia các
HĐTL trong vòng một tuần. Do đó, bộ PAQ có thể xác định mức độ tiêu hao năng
lượng trong HĐTL của trẻ em tiểu học.
English summary: Physical activity questionnaire (PAQ) is usually utilised to
investigate physical activity (PA) patterns. Objective: This study was conducted to assess the reliability of a
constructed PAQ in primary school children. Methodology: A cross-sectional study was conducted using the
constructed PAQ. 166 children and their parents were interviewed in the first
session and 163 children and their parents were interviewed the second session, which was one week from the first one. Results: The PAQ was at acceptable
degree of reliability for assessing the
total PA and sedentary activity (SA) surveyed and the participation of children
in the PA and SA (Cronbach alpha >0.7). R Pearson correlation for the total
time children took part the PA and SA and their level of intensity in
participating PA between two interview sessions ranged from 0.6 to >0.9. Conslusion: The PAQ has reliability in
determining the participation of primary school children in PA and SA, duration
children took part in PA and SA, and their intensity level in participating PA
in one week. Consequently, the PAQ can assess the energy expenditure of primary
school children in taking part in PA.
English summary: Physical activity questionnaire (PAQ) is usually utilised to
investigate physical activity (PA) patterns. Objective: This study was conducted to assess the reliability of a
constructed PAQ in primary school children. Methodology: A cross-sectional study was conducted using the
constructed PAQ. 166 children and their parents were interviewed in the first
session and 163 children and their parents were interviewed the second session, which was one week from the first one. Results: The PAQ was at acceptable
degree of reliability for assessing the
total PA and sedentary activity (SA) surveyed and the participation of children
in the PA and SA (Cronbach alpha >0.7). R Pearson correlation for the total
time children took part the PA and SA and their level of intensity in
participating PA between two interview sessions ranged from 0.6 to >0.9. Conslusion: The PAQ has reliability in
determining the participation of primary school children in PA and SA, duration
children took part in PA and SA, and their intensity level in participating PA
in one week. Consequently, the PAQ can assess the energy expenditure of primary
school children in taking part in PA.